Aanbod buiten de bebouwde kom

Woon je buiten de bebouwde kom in één van de dorpen van De Fryske Marren? Dat betekent dat Glasvezel buitenaf straks de eigenaar is van het glasvezelnetwerk in het buitengebied.

Inwoners buiten de bebouwde kom krijgen glasvezel

Meer dan 50% van de inwoners buiten de bebouwde kom heeft een abonnement afgesloten en dat betekent dat er glasvezel komt in het buitengebied van De Fryske Marren! Alle inwoners buiten de bebouwde kom die zich hebben aangemeld krijgen een glasvezelaansluiting.

Wat is het glasvezelaanbod voor jou, als inwoner buiten de bebouwde kom?

Je sluit een abonnement af bij één van de vijf dienstaanbieders. Bij het afsluiten van een abonnement kies je uit het maandelijks of éénmalig betalen van de vastrechtvergoeding; de maandelijkse variant is €12,78 en de eenmalige afkoop is €1.600,-.

 


De voordelen van glasvezel

Klaar voor de toekomst

Steeds meer dagelijkse en toekomstige ontwikkelingen vragen om een goede verbinding. Denk bijvoorbeeld aan studeren, gamen, Netflixen en zorg op afstand. Glasvezel kan oneindige hoeveelheden data aan. Daarmee ben je klaar voor de toekomst!

Supersnel en stabiel

Met glasvezel beschik je over je eigen aansluiting. Je hoeft jouw verbinding met niemand te delen en hebt nooit last van digitale spitsuren en storingen. Zo is jouw verbinding altijd snel en stabiel.

Upload = download

Met glasvezel is de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid. Waar uploaden bij andere verbindingen vaak wel 20 keer langer duurt dan downloaden, is dit bij glasvezel gewoon gelijk. Wel zo handig…en snel!

Waar voor je geld

Voor glasvezel ben je net zoveel geld kwijt als voor je huidige abonnement, maar dan mét de voordelen van glasvezel. Daarnaast zorgt een glasvezelaansluiting vaak voor een meerwaarde op je woning. Een slimme keuze dus!


Hoe ziet het proces eruit?

Wil jij glasvezel? Meld je dan aan bij één van de vijf dienstaanbieders en sluit een glasvezelabonnement af. Heeft op 1 juli 2019 minimaal 50% van de inwoners buiten de bebouwde kom zich aangemeld, dan komt er glasvezel! Dan zal in het 3e kwartaal van 2019 de aanleg starten. Eerst komt de aannemer bij jou thuis kijken (“Schouwen”) waar de glasvezelkabel de woning binnenkomt en waar hij het glasvezelmodem kan plaatsen. Vervolgens gaat hij aan de slag met de aanleg van het glasvezelnetwerk in je weg en komt er een glasvezelkabel van de weg naar jouw woning. Eén van onze monteurs zorgt dat de glasvezel in je woning, meestal in de meterkast, wordt aangesloten. Vervolgens installeert een installatiemonteur of jijzelf de apparatuur voor televisie, internet en/of telefonie. Hierna activeert de dienstaanbieder je abonnement, zodat je gebruik kunt maken van razendsnel internet, interactieve televisie en voordelig bellen.


Lokale verkopers

Hieronder vind je de gegevens van lokale elektro- en ICT-winkels die jou persoonlijk kunnen adviseren bij het afsluiten van een glasvezelabonnement.


Veelgestelde vragen

Moet ik een extra bijdrage betalen om glasvezel te krijgen?

Als je glasvezel wilt, betaal je naast je abonnement ook een bijdrage voor de aansluiting. Voor deze aansluitbijdrage kunnen inwoners buiten de bebouwde kom kiezen voor een maandelijkse betaling van €12,78 of een eenmalige betaling van € 1600,-.

Moet ik ook lid worden van de coöperatie DFMopGlas?

Nee, inwoners buiten de bebouwde kom worden niet lid van de coöperatie DFMopGlas. In het buitengebied is Glasvezel buitenaf de eigenaar van het netwerk. Dit betekent dat inwoners buiten de bebouwde kom een contract sluiten met Glasvezel buitenaf. En niet met de coöperatie DFMopGlas.

Waarom moet een minimaal aantal inwoners zich aanmelden?

Om de kosten van de aanleg te dekken, is het noodzakelijk dat een minimum percentage, in dit geval 35% van de inwoners binnen de bebouwde kom en 50% van de inwoners buiten de bebouwde kom diensten afneemt via het glasvezelnetwerk. Omdat de graafafstanden in het buitengebied groter zijn en er vaak meer natuurlijk barrières zijn, is dit percentage in het buitengebied hoger. De aanleg moet rendabel zijn voor alle partijen: de aannemer, de dienstaanbieders èn voor Glasvezel buitenaf. 

Mijn huidige abonnement bij de dienstaanbieder loopt nog enkele maanden, neemt de nieuwe dienstaanbieder dat abonnement over?

Nee. Heb je een lopend contract bij een dienstaanbieder,  dan moet je dit contract uitdienen. Wel kun je je alvast aanmelden bij een dienstaanbieder die via glasvezel diensten levert. Op het moment dat je contract met je huidige dienstaanbieder afloopt, gaat je nieuwe contract in. Let op! Meld dit bij je nieuwe dienstaanbieder en bespreek het moment van  overgaan.

Waarom moet ik voor glasvezel kiezen? Ik heb nu een prima verbinding

Met glasvezel ben je klaar voor de toekomst. Want voor  steeds meer dagelijkse en toekomstige ontwikkelingen is een stabiele verbinding nodig. Denk bijvoorbeeld aan lespakketten op school, beveiliging in en om het huis, uploaden van zware bestanden, zorg op afstand en on demand tv kijken. Glasvezel verzekert jou van een verbinding met de hoogste kwaliteit. Zo heb je nooit meer last van digitale spitsuren of andere storingen.

Hoe snel is glasvezel eigenlijk?

Op dit moment worden in onderzoekslaboratoria snelheden bereikt van meer dan 43 Terabit per seconde, oftewel 43 miljoen Megabit per seconde (Mbit/s). Daarmee zou je tientallen films in één seconde kunnen downloaden. De dienstaanbieders bieden nu snelheden tot 1000 Megabit per seconde. Dat is vele malen sneller dan de diensten via ADSL of Coaxkabel. Goed om te weten: stel je neemt een glasvezelabonnement met 250 Mbit/s, dan biedt het ook echt 250 Mbit/s. Oók als hele buurt tegelijkertijd op YouTube video’s kijkt. Omdat je je eigen aansluiting hebt, is 250 Mbit/s bij glasvezel écht 250 Mbit/s.

De extra bijdrage voor de inwoners van het buitengebied is hoger. Waarom? 

In de kernen zijn de afstanden klein en de kosten daardoor relatief laag. De extra bijdrage van de inwoners binnen de bebouwde kom om de aanleg van glasvezel mogelijk te maken is daarom lager. Bij de aanleg van glasvezel in het buitengebied ligt dit anders. Het buitengebied is een uitdaging, met lange afstanden, relatief weinig woningen en veel natuurlijke barrières die ervoor zorgen dat er veel gegraven moet worden. Daardoor zijn de kosten voor de aanleg in het buitengebied drie keer zo hoog als in de kernen. Om de aanleg van glasvezel daar toch mogelijk te maken, brengen wij voor de inwoners buiten de bebouwde kom hogere kosten in rekening.

Krijg ik ook een aansluiting als ik geen abonnement afsluit? 

Als je je niet aanmeldt tijdens de glasvezelcampagne, dan krijg je geen aansluiting in je woning. Aanmelden na 1 juli is wel mogelijk. Wij leggen het glasvezelnetwerk vergunningsvrij aan, waardoor wij je op een later moment snel aansluiten. Omdat er wel extra werkzaamheden verricht moeten worden voor het realiseren van de ‘na-aansluiting’, rekenen wij daarvoor een extra bijdrage. Voor de inwoners buiten de bebouwde kom zijn dat de werkelijke kosten van minimaal €995,00. Dus meld je aan voor 1 juli om de kans te vergroten dat het percentage wordt gehaald en om jezelf kosten te besparen. 

Kan ik mijn huidige (vaste) telefoonnummer  en e-mailadres behouden?

Bij alle dienstaanbieders kun je je huidige telefoonnummer behouden. Geef dit door bij je aanmelding. Je kunt je e-mailadres behouden als:  

• Je een provider-onafhankelijk e-mailadres hebt. Bijvoorbeeld Hotmail, Gmail of Yahoo.  

• Je een e-mailadres gebruikt die gekoppeld is aan je eigen domeinnaam (website). 

• Je een e-mailadres hebt dat eindigt op @kpnplanet.nl, @planet.nl, @wxs.nl, @hetnet.nl of @freeler.nl. Dan kun je kiezen voor een ‘e-mail only’ abonnement. Vraag je provider naar de mogelijkheden.

Uiteraard kun je ook een nieuw e-mailadres aanvragen bij je nieuwe glasvezeldienstaanbieder

Moet ik iets aanpassen aan mijn computer, telefoon en/of televisie?

De dienstaanbieder zal je informeren als de computer, telefoon en/of televisie anders geconfigureerd moet worden of de instellingen aangepast moeten worden.


Meer informatie

Heb je vragen of wil je meer weten? We organiseren informatieavonden bij jou in de buurt. Ook kun je terecht op kleinschalige inschrijfavonden. Hier kun je advies inwinnen over jouw persoonlijke situatie en een abonnement afsluiten. Houd de agenda in de gaten voor alle data van informatieavonden en inloopavonden bij jou in de buurt!